Last chance to sign up: Masterclass Reflexive Monitoring
26 October, 2020
Pioneers working on fundamental change in, for example, energy or food systems know: it’s a non-stop barrage of new surprises, obstacles and opportunities. In such a rapidly changing environment, often it’s only during the process that it becomes clear what is actually important. The 3-day masterclass Reflexive Monitoring (in Dutch), which starts 5 November, helps you monitor and evaluate your work on transitions. And there are still places available!
(article continues in Dutch)
“Monitoring in transities is een leerproces. Met ‘meten en afrekenen’ kom je er niet”
Steeds meer organisaties en gemeenten staan voor complexe maatschappelijke opgaven. Denk aan klimaatadaptatie, de omgevingswet, transities in het sociale domein, dynamische ketensamenwerking of de energietransitie. Deze transitieprocessen zitten vol onzekerheid en controverse, en dwingen tot andere manieren van (samen)werken, sturen en organiseren, én andere manieren van monitoren.
Voor professionals die met deze uitdagingen worstelen, hebben de Erasmus Academie en DRIFT’s Transition Academy samen speciaal de opleiding Reflexief Monitoren ontwikkeld. Deze masterclass biedt concrete handvatten voor monitoring gericht op leren en bijsturen bij transitieopgaven, want met meten en afrekenen kom je er niet.
“Bij transities kun je doelen niet vooraf definiëren”
Op 5 en 26 Nov 2020, en 21 Jan 2021, praten PJ Beers en Dr. Barbara van Mierlo je bij waarom monitoren zo lastig bij transities en systeeminnovatie. En je leert hoe reflexieve monitoring je daarbij kan helpen, door middel van de volgende technieken:
- De tijdlijnmethode: Bij deze manier van terugkijken worden de belangrijkste spelers in een transitieproces uitgenodigd om sleutelmomenten van bijvoorbeeld het afgelopen jaar op een tijdlijn te zetten. Iedereen licht toe wat er toen gebeurde, en wat er daarbij werd geleerd. Zo leert men al doende van elkaar, en ontstaat er een gezamenlijke leergeschiedenis.
- De dynamische leeragenda: In een ronde langs alle partners binnen een project, worden leervragen verzameld die om antwoord vragen. Periodiek ga je dan gezamenlijk na of je die antwoorden daadwerkelijk krijgt, en stel je de vragen eventueel bij. Al doende verzamel je op deze manier resultaten, zorg je dat belangrijke vragen op de agenda blijven staan, en voorkom je dat je project wordt gekaapt door de waan van de dag.
Er zijn nog plekken beschikbaar voor Reflexief Monitoren. Zie voor meer informatie onze cursuspagina, bekijk de brochure of schrijf je hier direct in!
Follow us